2021. május 2., vasárnap

Anyák napi különkiadás

Avagy: könyvajánló anyai szemmel

Anyák napja tiszteletére egy egészen különleges, rendhagyó bejegyzés egy egészen különleges, rendhagyó vendéggel

Kedvenc könyvek, olvasós tervek, könyvek a komfortzónában és azon túl - egy édesanya szemszögéből, ajánlásával

A könyvmolykodásnál már csak a közös könyvmolykodás a jobb: nagyon-nagyon szuper, ha van az életünkben kivel-kikkel megosztanunk a könyvrajongásunkat, könyvmániánkat! Az egyik ilyen különleges személyt köszöntöm most a blogon sok-sok szeretettel, mert meghívtam, hogy anyaként meséljen kicsit a kedvenc és emlékezetes olvasmányairól, ossza meg velem - és minden kedves olvasómmal - a könyves gondolatait.
Üdvözöllek a blogon, kedves Potyautas! :) Boldog anyák napját! Köszönöm szépen, hogy elfogadtad a meghívást! Volna kedved mesélni egy kicsit magadról, mint olvasóról?
Gyerekként óriási nagy könyvmoly voltam, aztán felnőttként az anyaság és a munka mellett jóval kevesebb időm és energiám maradt az olvasásra. Sokáig inkább a gyerekeim olvasóvá nevelésével - közös olvasások, esti mese, könyvvásárlás, könyvtárazás stb. - foglalkoztam, mint hogy magamnak keresgéljek könyvet.

Aztán ahogy a gyerekeim felnőttek, "kirepültek", és a  munkámban is váltottam, jobban tudtam az egyéb feladataim, tennivalóim mellett megtalálni az időt az olvasásra. Legnagyobb örömömre és meglepetésemre visszatért a régi olvasói kedvem, egyre lelkesebben fogadtam az ajánlásokat egy bizonyos könyvmániás könyvmolytól az életemben, részben neki köszönhetően megint elkezdtem sorra falni a könyveket, mint annak idején. (Könyvturistai megjegyzés: Nagyon-nagyon szívesen! Boldog vagyok, hogy hozzá tudtam járulni az "ügyhöz"!)
Nem is gondoltam volna, hogy hosszú évek kihagyása után ennyire visszatalálhatok a könyvmolysághoz, de óriási lökést adott, hogy könyves családtagjaimnak köszönhetően bőven volt miből válogatnom otthon, ebből a szempontból is nagyon szerencsés vagyok. Lám, milyen jól jön a háznál a könyves, könyvekkel foglalkozó, olvasós-könyvgyűjtős família!
Vannak kedvenc szerzőid?

Igen: John Scalzi (Vének háborúja, Bezárt elmék, Vörösingesek) és Agatha Christie (Poirot, Miss Marple, bármelyik egyéb nyomozó) jöhet nekem minden mennyiségben.

Nagyon szeretem a krimit, és nekem a sci-fi szerző Scalzi történetei alapvetően ugyanúgy krimik, mint Christie művei: az űrhajós-űrlényes-kalandos körítés mellett mindig van valami megoldandó rejtély, megfejtendő titok, ami a végén izgalmas csavarok után kiderül.
Nem vagyok híve a műfaji szőrszálhasogatásnak, nekem ez krimi, és kész. (Könyvturistai megjegyzés: Teljes szívemből egyetértek, éljen a krimi, legyen akár sci-fi, akár múlt századi! Le a túl merev, szigorú műfaji korlátokkal!)
Mit olvasol éppen?

Több mindent is egyszerre, ahogy szoktam. Mindig van itthoni könyvem, és van olyan is, amit a munkahelyi oda-vissza utazás közben olvasok.

Idehaza épp most kezdtem el Rebecca Makkai: Négy betű c. nagyregényét az AIDS-járványról, már az első néhány oldal után nagyon jók a benyomásaim, nagyon emberi oldalról mutatja be a történteket-történetet. A téma alapján nyilván nem lesz könnyű olvasmány érzelmileg (már csak a mai áthallások miatt sem, ugyebár), de így elsőre nagyon olvastatja magát, és biztosan mindenképpen érdemes lesz elolvasni.
Emellett egy képregényt is olvasok itthon, ilyen is szokott lenni mindig egy-egy az éjjeliszekrényemen, mert úgy tapasztaltam, hogy ilyesmit még a fáradtabb pillanataimban is jól tudok olvasni. (Könyvturistai megjegyzés: Ezzel is csak egyetérteni tudok, én magam is pont így vagyok vele. Éljenek a képregények!) Az aktuális kötet most az Egérőrség - 1152. ősz. Nagyon tetszik, bár nagyon izgulok a kis hős védegerek sorsáért...
Az "útitársam" pedig pont a fent említett Scalzi, a Vének háborúja-sorozat 5. kötete, A lázadás hangjai. Tökéletes olvasmány utazáshoz, pont jó a fejezetek hossza. Az egyes fejezetek egy-egy külön kis történést mesélnek el, de összekapcsolódnak a kedvenc "nyomozó" szereplőimen keresztül.
A teljesség igénye nélkül fel tudnád sorolni néhány emlékezetes olvasmányodat az elmúlt néhány évből?
A hableány és Mrs. Hancock (Imogen Hermes Gowar), A gólem és a dzsinn (Helene Wecker), Fedőneve Verity (Elizabeth Wein), A kék kabátos lány (Monica Hesse), A gyűlölet, amit adtál (Angie Thomas), Vagyok, vagyok, vagyok (Maggie O'Farrell), A szobalány (Sarah Waters), Ez fájni fog & Mert szülni karácsonykor kell (Adam Kay), A tanult lány (Tara Westover), Solo - Egy Star Wars történet (Mur Lafferty - Könyvturistai megjegyzés: yesss, éljen Enfys Nest! Sőt mondhatni Enfys BEST!), Gazfickók (Timothy Zahn), Tolvajbecsület (James S. A. Corey)
Hogyan hatott ki az olvasásodra a tavaly óta húzódó karanténos időszak? Többet vagy kevesebbet olvastál? Vannak-e különösen emlékezetes olvasmányélményeid ebből az időszakból?
Mivel kevesebbet utaztam, így a karantén alatt értelemszerűen az otthoni olvasás lett nálam a hangsúlyosabb. De szerencsére maga az olvasási kedvem semmit sem csökkent, nem hatott rám negatívan ebből a szempontból ez a bezártság.
Az elmúlt kb. egy évben olvasott könyvek közül így hirtelen ezek jutnak eszembe, mint olyan művek, amik különösen nagy hatást tettek rám: Így lettem (Michelle Obama), Asszony a fronton (Polcz Alaine), A számolás joga (Margot Lee Shetterly), Akiknek két anyja van (Mártonffy Zsuzsa), New York lányai (Elizabeth Gilbert), Őszinte szavak (Clare Pooley), Hugicám, a sorozatgyilkos (Oyinkan Braithwaite), Star Wars - A királynő árnyéka (E. K. Johnston), Saga I-II. kötet (Brian K. Vaughan & Fiona Staples), Elveszett próféciák (Terry Pratchett & Neil Gaiman)
Az már ezekből a felsorolásokból is tisztán látszik, hogy hozzám hasonlóan te is igencsak eklektikus olvasó vagy, szívesen választasz könyvet mindenféle témában-műfajban, szereted a változatosságot. Van esetleg olyan kategória, ami eddig kimaradt nálad, de szívesen megismerkednél vele? Szeretnéd valamilyen téren kitágítani az olvasói komfortzónádat?
A nagy lélegzetvételű (Könyvturistai megjegyzés: értsd "féltégla" kötetes) fantasy sorozatok - mint pl. a Jáde város, Mákháború, Bronzváros, Királyok Veszte - izgatják a fantáziámat, előbb-utóbb szeretném megtalálni rá az időt és energiát, hogy belevágjak egy-egy ilyennek az elolvasásába is.
A kicsit durvább, keményebb képregényekkel is szívesen tennék egy próbát - pl. Monstress, Különleges Úriemberek Szövetsége, Smaragdzöld tanulmány -, hogy mint kimondottan nem horrorrajongónak, mennyire tud működni nekem olvasmányélményként egy ilyen képi világ.
Mennyire szoktad megtervezni az olvasmánylistádat? Vannak konkrét terveid előre, vagy inkább a hangulatod-kedved szerint választod ki az éppen aktuális olvasmányodat?
Alapvetően a pillanatnyi helyzetem, lelkiállapotom, illetve a legutoljára olvasott könyvem határozza meg, hogy mi lesz a következő olvasmányom, mert szeretem megtartani a változatosságot, sokszínűséget.

De tudok mondani néhány olyan könyvet, amit mindenképpen szeretnék elolvasni a közeljövőben: Egyasszony (Péterfy-Novák Éva), Kőbölcső (Stájn Emma), Egy amerikai házasság (Tayari Jones), Mesterséges sors (Martha Wells), A föld alatti vasút (Colson Whitehead), Az utolsó vonat Londonba (Meg Waite Clayton)
Köszönöm szépen a "vendégszereplést", és még egyszer, boldog anyák napját!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése