2020. október 29., csütörtök

Olvasós-vásárlós könyvhármasok

Avagy: rövid körkép az olvasmányaim és könyvbeszerzéseim helyzetéről, a teljesség igénye nélkül kérdésenként 3-3 könyvre lebontva, hogy ne nyúljon túl hosszúra (a változatosság kedvéért) - de persze rólam van szó, és minden relatív...

Mondhatni, könyvtriplázás a köbön - mert (többször) három a magyar igazság!

Miket olvastam legutóbb?

Ocean Vuong: Röpke pillanat csak földi ragyogásunk 
(Európa kiadó, 2020, ford. Varga Zsuzsanna)
Gyönyörű szép, költői, keserédes regény, bővebben itt írtam róla.
Agatha Christie: Egy marék rozs
(Helikon kiadó, 2019, ford. Borbás Mária)
Miss Marple-ös nyomozás, remek kis könyv, tökéletes a borús őszi napokra.
Victor LaValle: Fekete Tom balladája 
(Fumax kiadó, 2017, ford. Rusznyák Csaba)
Horror kisregény, Lovecraft-átirat egyszerre rajongói és kritikus szemmel, afroamerikai nézőpontból. Kíváncsivá tett az érdekes koncepció, úgyhogy jócskán kikalandoztam miatta a komfortzónámból, de bőven megérte, mert fantasztikus kis könyv, amit minden kihívása ellenére kimondottan katartikus élmény volt olvasni. Mert lám, lehet ilyen produktívan is megbirkózni egy problémás alkotás, szerző hagyatékával, mint ahogyan LaValle tette...
Miket olvasok éppen?

Jenn Lyons: Királyok Veszte
(Agave kiadó, 2019, ford. Sárpátki Ádám)
Egy nagyon ígéretes, ötrészes fantasysorozat nyitókötete, itt már írtam róla. Amolyan igazi maratoni olvasmány, de most már mindenképpen szeretném befejezni, mert hamarosan megjelenik a folytatása, és addigra jó lenne végezni vele, hogy az újabb kötetet is beszerezhessem.
Simon Spurrier & Kev Walker (et al.): Doktor Aphra 4. kötet
(Szukits kiadó, 2020, ford. Sándor Zoltán)
Képregény a Star Wars univerzumból, egy rossz életű renegát régésznőről, aki folyton valami bajba keveredik - vagyis inkább folyton-folyvást jól belekeveri saját magát a zűrbe az űrben, ugye... Nagyon kedvelem Aphra kalandjait, pont olyan kiszámíthatatlan ez a csajszi, hogy sose tudok betelni vele.
Nádasdy Ádám: Jól láthatóan lógok itt (Magvető kiadó, 2019)
Verseskötet, amit igyekeztem szép lassan olvasgatni más könyvek mellett, hogy így elnyújtva jobban tudjanak érvényesülni a versek. De már így is majdnem a végére értem, mert akármennyire próbálom beosztani, csak mindig elolvastatja magát még egy-két vers. Meg még egy... Meg még egy utolsó...
Miket készülök olvasni?

Általában nincs gondosan előre megtervezett könyves várólistám, eléggé a hangulatom vezérel, illetve a változatosság, hogy valami mást olvassak, mint amit éppen befejeztem. De jó néhány könyv van, amikbe az utóbbi hónapokban belekezdtem (mivel, ahogy arról már írtam, az elmúlt, bizarr időszakban jóval több könyvet olvastam párhuzamosan, mint általában), és ezek közül bőven akadnak olyanok, amiket minél hamarabb szeretnék befejezni, csak azért tettem félre őket, hogy "a kevesebb több" alapon jobban tudjak az egy-két aktuális olvasmányomra koncentrálni. Tehát, lásunk csak, mik is állnak az éjjeliszekrényemen/kisasztalomon...

Michael Chabon: Gentlemen of the Road (2008)
Bevallom, ennek a kisregénynek az olvasását direkt elnyújtom, pedig legszívesebben befalnám: nem akarom, hogy véget érjen, mert annyira, de annyira jó! Zsidó kalandregény, tizedik századi kardforgatókról a Selyemút mentén, az egyik kedvenc szerzőmtől - alig várom, hogy elolvassam, közben meg szeretném, ha sosem lenne vége. Na, igen, tipikus könyvmoly probléma...
Caleb Carr: A Halál angyala
(Agave kiadó, 2007/2018, ford. Falvay Dóra)
Történelmi lélektani krimi, irtó izgalmas és érdekes, a hossza ellenére roppant pörgős és olvasmányos, de nem is ártott szüneteket tartani vele, mivel elég brutális és megterhelő tud lenni, pláne a mai áthallásokkal együtt - mert naná, hogy azok a problémák, amiket még mindig nem tudtunk megoldani, a "régi szép időkben" is ugyanúgy megvoltak... Amúgy sorozat is készült belőle, The Alienist - Az elmeorvos címmel, amit ráadásul Magyarországon forgattak, és már csak a szereposztás alapján is jónak sejtem, de szerintem én maradok a könyvnél, mert egy dolog olvasni ezekről a szörnyűségekről, ahhoz van gyomrom, viszont azt hiszem, nézni már nem bírnám.
Delilah S. Dawson: Phasma
(Szukits kiadó, 2017, ford. Oszlánszky Zsolt, Szente Mihály)
Star Wars regény, nem is számítottam rá, hogy ennyire fogom élvezni. Leginkább csak kíváncsi voltam, hogy vajon mit lehet ebből a titokzatos karakterből kihozni, és amúgy se nagyon voltam oda soha a SW-os gonoszokért, de Dawson egy szupi kémes-kalandos sztorit rittyentett köré. Mindenképpen szeretnék még olvasni tőle, szerencsére már meg is jelent egy újabb SW-os könyve, a Fekete Torony. Jöhet!
Miket szeretnék majd olvasni?

A távlati olvasós terveim közül három egészen különleges fantasykötetet választottam ki, amiket szeretnék minél előbb sorra keríteni, hogy aztán a folytatásaikat is elolvashassam. (Már csak egy időgép kéne, vagy valami varázslat, hogy kibővíthessem a napokat az olvasáshoz, vagy valami ilyesmi... De sebaj, ami késik, nem múlik!)

Fonda Lee: Jáde város
(Európa kiadó, 2020, ford. Dranka Anita)
A kínai származású, kanadai-amerikai harcművész írónő regényében nyugati és keleti elemek keverednek, a hongkongi akciófilmek hatásaitól a klasszikus maffiatörténeteken át az ázsiai gengsztersorozatokig. Kungfu és vu-hszia elegyítve a kedvenc klasszikus fantasyk hatásaival, mindez egy bűnöző család sztorijával megspékelve - alig várom, hogy olvashassam! És ha minden igaz, hamarosan megjelenik a trilógia második része is, a Jáde háború.
N. K. Jemisin: Az ötödik évszak
(Agave kiadó, 2016, ford. Ballai Mária)
Egy hihetetlenül egyedi történet a világ végéről, meg arról, ami azon túl van. Kemény olvasmány, amihez nem igazán volt gyomrom az utóbbi időben, de most már nem akarom soká halogatni, mert bármi is történjék éppen a világban, az ilyen olvasmányokról kár lemaradni. Jemisin stílusa annyira, de annyira zseniális, a szó szoros értelmében páratlan, hogy elég volt beleolvasnom a trilógia legelső részének elejébe, és máris megvettem mindhárom kötetet, pedig ilyet nem szoktam, ám efféle könyvek tényleg nem jönnek szembe mindennap. (Én az angol eredetiket szereztem be, de nagyon örülök, hogy magyarul is megjelent, elérhető egy ilyen szuper mű!) Megjegyzem, elég szomorú, milyen sokaknak volt/van problémája azzal, hogy a modern fantasyírás egyik legnagyobb alakja egy afroamerikai nő, de ez az ő bajuk, mert az ilyen tehetség tényleg magáért beszél, és szerintem egyszerűen elvitathatatlan, már a legelső látásra-olvasásra is.
Christelle Dabos: Rejtélyes eltűnések a Holdvilágban
(Kolibri kiadó, 2019, ford. Molnár Zsófia)
Az eredetileg francia nyelvű A tükörjáró című ifjúsági fantasysorozat második része. Az első kötet, A tél jegyesei nagyon tetszett, a klasszikus gyerekkori kedvenceim mesevilágát idézi, mégis van benne valami igazán sajátos, ráadásul mindig külön élvezet az angolszász nyelv- és kultúrterületen kívülről olvasnom. Úgyhogy lelkesen végigolvasnám a sorozatot, és elméletben idén megjelenik az utolsó, negyedik kötet is, így már csak az időt kéne megtalálnom rá... Na, de fő a lelkesedés!
Milyen könyveket vettem legutóbb?

Tamsyn Muir: Gideon, a Kilencedik
(Fumax kiadó, 2020, ford. Varró Attila)
Kardforgató-halottidéző dárkos/gót leszbikusok az űrben! Hát kell ennél több? A könyv stílusa is ehhez illően... sajátosnak - azaz elborultnak - tűnik, szóval, igazi újdonság, olyasmi, amit még biztos nem olvastam, ami mindig nagyon izgi. Az írónő meg új-zélandi, ami külön kúlság, ugyebár (ld. Hobbitfalva). Bejövős!
(Amúgy, csak úgy belekóstolónak, a magyar kiadó blogján remek kivesézést tekinthetünk meg a brutál jó borítóról, illetve az angolul tudók ezen a linken egy ingyenesen olvasható kis novellát találhatnak a regény világából-világáról.)
Nádasdy Ádám: A szakállas Neptun (Magvető kiadó, 2020)
Novellák meleg férfiakról, a hatvanas évekig visszamenőleg. A versei után nagyon kíváncsi vagyok Nádasdy prózájára is, és a magyar szépirodalom mindig jó kis színfolt nekem, mert alapvetően külföldi szerzőktől szoktam olvasni, de amennyire szeretek más országokban, kultúrákban, nyelvterületeken kalandozni a könyveken keresztül, ugyanolyan élvezet néha a "hazai pályán" maradni.
Rebecca Makkai: Négy betű
(Animus kiadó, 2020, ford. Goitein Veronika)
Több idősíkon mozgó nagyregény az AIDS-válságról, a kezdetektől napjainkig, az áldozatokról és a túlélőkről, az emlékezés és a művészet szerepéről, pláne egy ilyen nagyságrendű krízis idején. A magyar származású, amerikai írónő regénye önmagában is nagyon érdekelt volna, a jelen körülmények között meg, hát, igencsak aktuálissá vált, ugye. Ki tudja, mennyit tanulhattunk volna a múltnak ebből a tragédiájából, ha többet foglalkozunk vele... De még ma sem késő levonni a következtetéseket, és jobban figyelni magunkra meg egymásra. Arról nem is beszélve, hogy a könyvek, az alkotások, meg úgy általában a kultúra egyszerre tölthetik be az emlékezés és a művészet szerepét. Ez az ilyen nehéz időkben szerintem különösen szép, vigasztaló gondolat.
Milyen könyveket készülök venni legközelebb?

Agatha Christie: Cinkostársak
(Helikon kiadó, 2020, ford. Katona Tamás)
Tommy és Tuppence, az önjelölt kalandor-nyomozó páros történetei A titokzatos ellenfél című regénnyel kezdődnek, és ebben a novelláskötetben folytatódnak. Nagyon megkedveltem őket már elsőre is, kíváncsi vagyok a további könnyed csetlés-botlásukra... ööö, akarom mondani, a vérprofi, roppant komoly szakértelmükre, igen.
Simon Spurrier & Kev Walker (et al.): Doktor Aphra 5. kötet 
(Szukits kiadó, 2020, ford. Sándor Zoltán)
Oké, igen, tudom, mit mondtam a SW-os gonoszokról, de a mi kis kedvenc bajkeverőnk nem gonosz, csak rossz! Az bizony egészen, teljesen, abszolút más, ugye. Ráadásul ő is tovább erősíti a leszbikus űrkalandorok - és zűrkalandorok - táborát, juhé! Hajrá, csajok!
Rachel Winters: Szerelem sokadik látásra
(General Press kiadó, 2020, ford. Ács Eleonóra)
Cuki, könnyed, angol romantikus komédia, mert néha az is kell az embernek. Téli bekuckózáshoz tökéletesnek tűnik (és nem csak az írónő vezetékneve miatt, hihi-haha-hehe). Ráadásul jópofa metanarratívaként önmagára, a saját műfajára is reflektál, mivel a főhősnő romantikus komédiák alapján próbálkozik a pasifogással - inkább kevesebb, mint több sikerrel.
Milyen könyvek megjelenésére várok?

Esi Edugyan: Washington Black
(XXI. Század kiadó, 2020, ford. Gy. Horváth László)
Nagyon kíváncsi vagyok a ghánai származású, kanadai írónő történelmi regényére, ami eredetileg a Könyvfesztiválra jelent volna meg. Örülök, hogy habár elcsúszott a kiadása, de ha minden igaz, novembertől mégiscsak kapható lesz, mert - mint arról már írtam - imádom az ilyen fajta történelmi regényeket. A tizenkilencedik században játszódó kaland- és fejlődésregény egy szökött rabszolga útkereséséről, a tudomány fejlődéséről, a szabadságról, az identitásról, a barátságról szól.
Jenn Lyons: Minden Dolgok Neve
(Agave kiadó, 2020, ford. Sárpátki Ádám)
A fent említett, jelenleg olvasott Királyok Veszte folytatása. A történet mellett továbbra is helyet kapnak a lábjegyzetek és függelékek is, ami az én kis kocka lelkemnek külön élvezet.
Michael Dante DiMartino & Irene Koh (et al.):
Korra legendája - Hatalmi harc III. kötet 
(Szukits kiadó, 2020, ford. Hódosi Fruzsina)
A nagy sikerű rajzfilmsorozat folytatása képregényként, aminek az első két kötete már megvan nekem, a trilógia lezáró része pedig elvben még idén megjelenik. Ázsiai ihletésű fantáziavilágban játszódó mese, amúgy szintén egymásba szerelmes főhősnőkkel. Imádtam a sorozatot, ahogy az elődjét, az Avatár - Aang legendájá-t is, szerintem nézői korosztálytól függetlenül igazi modern klasszikusok. És mit mondhatnék, éljenek a fantasztikus csajos kalandok - kicsiknek meg nagyoknak egyaránt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése